rubrik-3c

Meningen med Copy


Texten ska göra sitt jobb i en större helhet. I reklamsammanhang handlar det till sist om att sälja idén om din vara (tjänst eller produkt). Och det finns knep för att komma i mål.
Ett sätt att nå sina läsare, lyssnare och tittare är att göra så här. Tänk dig att du är en ståuppare på scenen inför en ny publik. Du har tre sekunder på dig att fånga intresse.

1. Först vill du väcka affektion (kärlek, värme) och vinna några sekunder till. Om du snabbt visar att du har glimten i ögat kan publiken överse med att du tänker dra en partsinlaga.
2. Nu gäller det att spela på vibbar och publikens intuition. Om de förstår att ämnet angår dem, höjs deras förväntan och de lånar dig några dyrbara sekunder till.
3. Här börjar det bli svettigt. Både på scen och i andra raden av texten. Publiken förväntar sig en belöning (i lust, njutning) för att de ger dig sin tid.
Scenpubliken väntar på poängen och ett förlösande skratt. Reklampubliken förväntar sig att du lyckas knyta ihop säcken och prestera ett bra erbjudande (något konkret som vi vill ha – eller slippa).

Grundkurs: Engagera med att överraska eller provocera. Avväpna med charm och insikt, locka med dig publiken med en belöning eller ett leende.
Överkurs: En bra AD tar sedan texten som en brief, och gör om den till en häftig bild som ställer allt på huvudet. Så får copywritern börja om från ruta ett, och försöka hitta ett annat sätt att knyta ihop säcken.

Frågor på det?
Detta är ingen lek